|
|
|
|
|
|
|
|
Garantálja a Vitalitas Galéria színvonalának a megőrzését az, hogy kiállítóink közé csak az kerülhet, akit a Vita- litas Savariae Művé- szeti Alapítvány kura- tóriuma gondos mér- legelés után jóváhagy.
Ha képre kattint, a kép megnagyobbodik és megtekintheti a képgalériát. Innen újabb képeket választhat nagyításra. Ha a nagyított képre kattint, a kép további nagyatását érheti el.
Ha a Vitalitas logóra kattint, elérheti a nyitó oldalunkat.
|
|
|
|
|
Galéria - Borsos Miklós életrajza és alkotásai a Vitalitas Galériában |
|
  |
|
Borsos Miklós (1906-1990) |
Száz éve született Borsos Miklós
Életrajzi adatok
Nagyszebenben (Erdély) született. Családjával 1922-en Győrbe költözött, majd gimnáziumi tanulmányait félbeszakítva édesapja mellett lett aranyműves és vésnök. Először 1924-ben állította ki rajzait, 1927-ben készítette el az első rézkarcait. 1931-ben kezdett el szobrászattal foglalkozni, mely 1973-as szívműtétéig a legfontosabb művészi kifejezési módja volt. 1943-tól a nyarakat Tihanyban töltötte, a háború után Győrből Budapestre költözött. Érmeket 1947 óta készített. 1946-1960 között a Magyar Iparművészeti Főiskola, 1981-1986 között a Magyar Képzőművészeti Főiskola tanára volt.
|
  |
Díjak, művek
Számos hazai (1954: Munkácsy-díj, 1957: Kossuth-díj, Ferenczy Béni-díj...) és nemzetközi (1959: a carrarai biennálé díja...) elismerésben részesült. Gazdag életművet hagyott hátra, szobrai (köztük Győrben a nádorújvárosi és a Szent Imre templomban valamint köztéri munkái: Bartók, Aphrodité, Ölelkező formák c. alkotása
|
  |
továbbá Gulácsy Lajos, Egry József, Krúdy Gyula, Karinthy Frigyes, Ferencsik János, Bartók Béla síremléke, a balatonfüredi Szél, a pécsi Janus Pannonius szobor, a tihanyi Echo, a gellérthegyi szökőkutak...) és a három emlékmúzeumban (Erdélyben, Budapesten és Győrben) őrzött rézdomoborításai, érmei, rajzai, rézkarcai, fafaragványai folyamatosan megtekinthetőek.
|
  |
Barátok, művészeti hatások 1928-1929-ben bejárta Olaszországot és Dél-Franciaországot, és közben rövid ideig a Magyar Képzőművészeti Főiskolán Glatz Oszkár tanítványa volt.
Első szoborkiállítása után írja: " Medgyessy Ferenc, Beck Ö. Fülöp és a fiatalabb, már beérkezett kollégák maguk közé soroltak...".
|
  |
Az említetteken kívül jó barátságban volt Ferenczy Bénivel, Pátzay Pállal, Egry Józseffel, és a kor jelentős költőivel és íróival, így Szabó Lőrinccel, Illyés Gyulával, Weöres Sándorral, Németh Lászlóval, Keresztúry Dezsővel, Déry Tiborral.
|
  |
Művészetére fontos hatást gyakorolt (a már említett olaszországi, bécsi utazásai mellett) az 1963-as londoni útja, amelynek során megismerkedett Henry Moore-ral és az 1964-es görögországi utazása.
|
  |
|
Firenze (1973) /A képre kattintással nagyíthat./ |
Az 1973-as firenzei utazás Visszatérőként látogatott el 1973-ban az általa oly nagyra becsült Firenzébe.
Élményeit a naplójában így rögzíti:
|
  |
"...Firenzében voltam! Egyenesen a Via Dei Servi papírüzletébe mentem, és japán papírt vásároltam. Utána a Ponte Vecchióra, zsebemben a kis papírszeletkékkel, melyekre vázlatokat vetettem, mert mindig otthon rajzoltam meg a napi látványt.
|
  |
A Ponte Vecchio alakjai megváltoztak. Régen a naplopókat rajzoltam a lépcsőkön, a hidakon. Most a gazdag naplopókat, a hippiket, akik egész nap ott ültek a köveken. Ma már öreg, hólyaghurutos nénik és bácsik lehetnek valahol északon...
A napok azután egyformán teltek. Rajzolás, barangolás..., ajándékvásárlás. A Santa Croce negyedben a Via dei Tintorin megtaláltam azt az évekkel azelőtt fölírt üzletet, ahol XVII-XVIII. századi papírt lehet kapni. A nagy árvíz sokat elpusztított, de még mindig találtam olyan papírt, amilyenre Tiepolo és Vivaldi írtak. Két kilót kértem. Nem akartak adni. Perché? -kérdezte-, minek? Mondtam, hogy nem tudom, mikor jövök újra Firenzébe. Átmentünk a szembeni fűszereshez, és lemértük.
|
  |
|
Firenze (1973) /Diófapác/ |
Tulajdonképpen csak nézegetem, tapintom. Légkörre van szükségem, nemes minőségre. Hegedűben, kőben, papírban, az életben !" Az idézet a "A toronyból" c. könyvéből származik. Szépirodalmi Könyvkiadó, 1979.(51-52.o.) A művész protréja (Gink Károly) ugyanebben a munkában található.
|
  |
Igazi reneszánsz ember volt. Házában gyakorta látott vendégül népes társaságot, nemcsak képzőművészeket, hanem írókat, költőket, zenészeket is. Ő maga is a képzőművészeti tevékenysége mellett írt, és kiválóan hegedült.
|
  |
Nem volt a székelyekre oly jellemzőnek tartott kópéság nélkül sem. Bármennyire kérlelték, sőt esetenként meg is bízták, kortársai közül egyedüliként sikerült elkerülnie a karakterétől idegen feladatokat, így a korszak egyetlen vezető ideológusát, politikusát sem mintázta meg.
|
  |
Helye a művészettörténetben
A művészettörténészek kiemelik, hogy fő művei az európai szobrászati hagyománynak az Arp nevével jelzett irányához tartoznak. Az 1940-es évekig művészete szorosan kapcsolódott a Beck. Ö. Fülöp, Medgyessy, Ferenczy Béni által képviselt modern magyarországi szobrászathoz, később alkotásait egyre inkább áthatja a "pannon szellem", melynek forrása a dunántúli táj és annak kulturális tradíciója. Alkotásaiban egyrészt klasszicizáló jegyek, másrészt a végletesen leegyszerűsített formavilág elemei kerültek előterébe.
|
  |
A Vitalitas Galériabéli kiállításról
A tárlatot megnyitó Kratochwill Mimi művészettörténész hathatós közreműködése nélkül nem jött volna létre. Borsos Miklós műveinek a jelentős hányada ugyanis közgyűjteményekben található, és ezek nagy része "mozdíthatatlan". Mégis Kratochwill Miminek sikerült magángyűjtőktől gazdag érem-, rézkarcanyagot, néhány kisplasztikát megszereznie kiállításunkra.
|
  |
A honlapunkon a kiállításra került alkotások töredéke látható. |
  |
|